Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Pon 23:34, 19 Sty 2009 Temat postu: Obóz Jana Kazimierza 17-19 Lipca 2009 r. |
|
|
Obóz Jana Kazimierza- 17-19 lipca 2009, Borowiec około 40 kilometrów od Biłgoraja.
„17 lipca 1649. Tego dnia król Kazimierz wyruszył z Lublina, aby bezzwłocznie pokierować swoim ukrywającym się wojskiem, gdyż kanclerzowi królewskiemu, Ossolińskiemu, …zawierzył, dawszy mu możliwość dobrania sobie do pomocy innych towarzyszy niedoli i ulokowania pierwszego obozu pod Krasnymstawem. Przybywszy dnia następnego do Krasnegostawu, król, ile tylko żołnierzy było co do jednego zgromadził, a zatem licznymi sposobami obóz powiększył, przechwytując stąd i stamtąd z przerwami przybywających z odsieczą…13 Julii 1649 Król JMć ruszył się pod Krasnystaw z kilką tysięcy wojska. Tam obóz zatoczyć ma ściągającemu się pospolitemu ruszeniu. JKM die 21 Julii 1649 ruszywszy się z pod Krasnegostawu, stanął pod Zamościem starym, obozem w 7,000 ludu. „
(Roczniki Stanisława Temberskiego 1647-1656)
Jak piszą historycy „żołnierzy przybywało mało. Działek było tylko troje. Ciągnięto jak na wyprawę partyzancką. Z pod Zamościa wydano wici, aby ściągano się pod Lwów” . Z obozu królewskiego wysłano list: „... JK Mość rad by iść dalej, ale nie ma jeszcze dobrego przewodnika i wojska wszystkiego 5 tysięcy, przy tym bardzo mało jazdy”.
Dokładnie ten obóz z którego wysłano owy list oczekując w puszczy na przewodników chcemy spróbować odtworzyć (oczywiście część tego obozu). Jan Kazimierz ma przy sobie zbieraninę wojska regularnego, pańskie poczty, resztki cudzoziemskich żołnierzy i maruderów z pospolitego ruszenia. Wszyscy oni stoją obozem w puszczy i czekają na przewodników, którzy przeprowadzą armie przez leśne dukty.
Celem imprezy ma być zrekonstruowanie obozu wojskowego wraz z jego całą infrastrukturą i zasadami funkcjonowania.
Impreza ma czysto rekonstrukcyjny charakter, nie komercyjny, zero turystów i ciekawskich widzów. Jedynymi jej sponsorami jesteśmy my i wy więc niestety nie będziemy zwracali kosztów podróży. Przewidziana będzie zrzutka od każdego z uczestników na wspólne zapasy jedzenia, drewna i siana. Historyczny jadłospis zostanie opracowany w najbliższym czasie.
Nasz obóz będzie rozbity w środku Puszczy Solskiej na prywatnym terenie z dala od cywilizacji na uboczu wsi składającej się z parunastu chałup nad rzeką Tanew. W zeszłym roku udało nam się zgromadzić trzydzieści parę osób i mam nadzieje co najmniej podwoić tą liczbę w roku obecnym.
• Wszyscy nocują w namiotach historycznych lub pod chmurką (będziemy mogli zapewnić kilka dodatkowych namiotów dla tych którzy ich nie posiadają).
• Zero tolerancji dla puszek i plastikowych butelek. Wszystko przelewamy do historycznych naczyń.
• Każdego uczestnika prosimy o zabranie ze sobą historycznej zastawy (nie jemy z plastików i różnego rodzaju menaszek).
• Wszystkie grupy prosimy o zabranie jak największej ilości sprzętu obozowego (zwłaszcza garnków, kotłów, patelni, rusztów, naczyń kamionkowych i drewnianych).
Zbudujemy wspólną kuchnie polową w której będą przygotowane wszystkie posiłki.
W sobotę zostaną wyznaczone spośród wszystkich uczestników:
- warty, które będą pilnować obozy pod bronią 24 godziny na dobę
- grupa odpowiedzialna za zaopatrywanie obozowiska w opał jeżeli go nie będziemy mieli wcześniej zgromadzonego lub zakupionego
- jeżeli pozwoli na to liczba uczestników (i ta propozycja zostanie zaakceptowana) grupa, która usypie szańce pod trzy działa.
Jeżeli wcześniej będą zainteresowani zorganizujemy turniej łuczniczy i szablowy.
W sobotę odbędzie się potyczka z szwendającą się po okolicy watahą kozacką. Wieczorem biesiada, którą wszyscy wspólnie przygotujemy na miejscu.
Serdecznie zapraszamy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Proboszcz
Administrator
Dołączył: 29 Maj 2007 Posty: 725
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podlaska Brygada Rekonstrukcji, Towarzystwo jazdy Dawnej
|
Wysłany: Czw 20:24, 22 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Ja się piszę, propozycja bardzo zachęcająca, organizatorzy bardzo czarujący.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
krynek852
Dołączył: 15 Cze 2007 Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podlaska Brygada Rekonstrukcji
|
Wysłany: Pią 0:34, 23 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Chyba się skuszę
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Pią 16:46, 23 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Kryniu nie zastanawiaj się tylko już szykuj . Ugościmy was wszystkich jak nigdzie dotąd. Mam nadzieje, że więcej was się skusi i zawitacie liczną grupą do moich puszczańskich włości.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Czw 9:55, 28 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Poniżej przedstawiam podstawowe założenia naszej imprezy.
Naszym celem jest w miarę możliwości zrekonstruowanie obozu wojskowego w oparciu o tło historyczne przedstawione w pierwszym poście. Warunkiem uczestnictwa w naszej imprezie jest zgodzenie się na dyscyplinę obozową i uczestnictwo w podstawowych "zadaniach" przewidzianych programem imprezy.
Zasadniczy termin imprezy to 17-19 lipca 2009 r. ale my będziemy na miejscu od 11-22 lipca. Rozbijamy mały obóz i rozpoczynamy prace przygotowawcze do głównej imprezy. Dosyć pokaźna grupa ludzi zadeklarowała swój przyjazd wcześniej jak i późniejszy wyjazd więc obóz historyczny w mniejszej lub większej formie będzie funkcjonował przez okres 11 dni zatem zachęcamy do dłuższego pobytu.
1. Warunkiem uczestnictwa w imprezie będzie wpłacenie do dnia 12 lipca 2009 r. na konto naszej grupy (wrzucę wieczorem) kwoty ... PLN od osoby za co zostanie zakupione rzeczy typu słoma, drewno i inne niezbędne dla funkcjonowania obozu. Wpłaty proszę dokonywać grupami, a nie pojedynczo.
2. Od godziny 20. 00 w piątek do godziny 20.00 w niedzielę służbę będą pełniły dwa dwuosobowe patrole wartowników. Każda z grup musi wystawiać wartowników w trakcie trwania imprezy. Oficerowie/dowódcy grup nie pełnią służby wartowniczej. Warty odbywać się będą w systemie zmianowym po godzinę zmiana gdzie minimalnym okresem przerwy między wartami jest 8 godzin. Harmonogram wart będzie przy namiocie Strażnika Obozowego gdzie wartownicy będą się wpisywać na określone godziny po rozbiciu swojego obozowiska przy odbiorze produktów spożywczych od Kwatermistrza. Wartownicy pełnią służbę w miarę możliwości z długa bronią palną lub drzewcową. Pierwszy patrol będzie stał przy bramie, drugi krąży w koło obozu. Wartownicy meldują się przed wyjściem na patrol
3. W trakcie trwania imprezy będziemy sypali szaniec pod jedno działo koło bramy wjazdowej według projektu Tomka Rejfa, który będzie pełnił Funkcję Sapera i nadzorował prace. Prace nad szańcem rozpoczniemy przed piątkiem i będą trwały do soboty do godziny 20.00. W tym czasie każda z grup wyznacza w systemie zmianowym (po godzinie) "kopaczy" którzy będą pracowali nad szańcem. Narzędzia, którymi będziemy się posługiwać będą w części historyczne części współczesne.
4. Każda z grup odtwarzających piechotę codziennie przez minimum pół godziny będzie ćwiczyć musztrę i posługiwanie się bronią pod okiem swoich dowódców. Harmonogram ustalimy na miejscu w trakcie odprawy dowódców w sobotę o 9.00 tak żeby każda grupa ćwiczyła o innej godzinie.
5. Z ochotników z grup odtwarzających pospolite ruszenia i spieszone formacje kawalerii zostanie sformowany regiment który pod okiem oficera będzie uczył się musztry i walki piką bigsmile2.gif zgodnie z harmonogramem wspomnianym powyżej (piki są właśnie ścinane na miejscu).
6. Obsługi dział także codziennie przez minimum pół godziny będą odbywały ćwiczenia z armatami.
7. Przez cały czas trwania imprezy będzie wytyczone pole 7 na 7 na którym szermierze będą mogli doskonalić swoje umiejętności i wymieniać się doświadczeniami z innymi. Jeżeli dostateczna liczba uczestników będzie tym zainteresowana urządzimy sobie w niedzielę turniej bojowy.
8. Przez cały czas trwania imprezy będzie wytyczony tor łuczniczy na którym łucznicy będą mogli doskonalić swoje umiejętności i wymieniać się doświadczeniami z innymi. Dla chętnych będzie nauka strzelania z łuku pod okiem doświadczonego łucznika smile.gif . Jeżeli dostateczna liczba uczestników będzie tym zainteresowana urządzimy turniej łuczniczy w sobotę lub niedzielę.
9. W sobotę odbędzie się potyczka, której scenariusz zostanie wybrany w zależności od ilości uczestników. Przy małej ilości chętnych - walka w lesie, przy większej - szturm bramy i szańca z atrakcjami smile.gif .
10. W sobotę lub w niedzielę (ustalimy to na miejscu) wszyscy chętni wybierają się z nami na słynny marsz rzeczny czyli ruszamy lasem jakieś dwa kilometry w górę rzeki po czym wracamy jej korytem bigsmile2.gif . Wszystko inne kupicie płacąc kartą mastercard ale nie to smile.gif .
11. W sobotni wieczór w bliżej nieznanej jeszcze formie urządzamy jak to Carlos ładnie nazwał koncert opery sarmackiej bigsmile2.gif tylko tym razem z tekstami polskich, ruskich, łemkowskich piosenek i jakimś akompaniamentem coby podnieść walor estetyczny naszego śpiewania.
Działania obozowe typu musztra kopanie szańca itp. każdemu z uczestników imprezy zajmą maksimum 4 godziny z 24 dziennie i wprowadzą pewien sposób organizacji, który mamy nadzieje choć z grubsza będzie przypominał sposób zorganizowania obozu wojskowego w XVII wieku. Zatem jak widać nie chcemy was pozbawić całego czasu na leniuchowanie na trawie czy też raczenie się piwem lub pluskanie w rzece ale jeżeli oddacie nam tych parę godzin dziennie mamy nadzieję wprowadzić pewien nowy model imprez rekonstrukcyjnych bardziej zbliżony do tego czym się zajmujemy w większości czyli odtwarzania życia żołnierzy z XVII wieku niż do pikniku w strojach czym mogła by się stać taka imprezy bez żadnej organizacji i planu.
Jesteśmy otwarci na sugestie co do każdego z założeń imprezy/listy produktów spożywczych/kolejności wydarzeń itd. ale niech to będą konstruktywne propozycje smile.gif . Zwłaszcza czekamy na jakieś propozycje dotyczące aktywności Pań w trakcie naszej imprezy żeby się nie wynudziły w czasie wszystkich tych musztr, wart itp.
Kwestie związane z jedzeniem, gotowaniem i wysokością składki zostaną doprecyzowane na dniach z racji różnych koncepcji, które musimy dokładnie omówić.
Jeszcze raz serdecznie zapraszamy smile.gif .
Mateusz "Parufka" Stawowy
Rotmistrz Wolontarzy Św. Dyzmasa
Pan na Borowcu i ziemiach okolicznych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Śro 16:48, 03 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Czy ktoś od was przymierza się do wcześniejszego przyjazdu czy też jedziecie jednym busem w piątek??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Proboszcz
Administrator
Dołączył: 29 Maj 2007 Posty: 725
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podlaska Brygada Rekonstrukcji, Towarzystwo jazdy Dawnej
|
Wysłany: Śro 17:54, 03 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
wnet ci powiemy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
lechosław
Gość
|
Wysłany: Czw 20:20, 04 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Pomysł wyśmienity,jesli nie zabraknie rąk do łopaty(zapewne nie będzie to FISKERS), można wspólnym sumptem stworzyć niezły bastionik. Myslę nad tym jak się wykrecic codziennym obowiazkom i stawić się we wskazanym terminie.Pozdrawiam pomysłodawcę.Szacunek
|
|
Powrót do góry |
|
|
Weglu
Dołączył: 17 Cze 2008 Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 12:15, 21 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
Dzięki za miło w spędzony czas w Waszym towarzystwie, atrakcje w postaci Sandacza chaosu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Weglu
Dołączył: 17 Cze 2008 Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 12:15, 21 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
Linka do galerii nie będzie bo forum traktuje mnie jak bota
Udało się przechytrzyć forum
Moje fotki w [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Weglu dnia Wto 12:26, 21 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Proboszcz
Administrator
Dołączył: 29 Maj 2007 Posty: 725
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podlaska Brygada Rekonstrukcji, Towarzystwo jazdy Dawnej
|
Wysłany: Wto 20:23, 21 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
dzięki Kolego, Sandacz Chaosu jest również bardzo zadowolony z wyjazdu,
a jak się rozstawaliśmy w Borowcu to wydawało się Sandaczowi, że go zastąpisz, w takim byłeś nastroju
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Śro 15:07, 29 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
Przepraszam, że tak późno ale miałem sporo spraw na głowie związanych z Obozem jak i sporo papierów czekało na mnie w pracy po powrocie z tygodniowego urlopu. Po pierwsze dzięki wielkie, że po mimo przykrej przygody samochodowej jednak do nas dotarliście i to w licznym składzie. Każdy kto był przy kopaniu szańców wie, który szaniec był największy i miał najszerszy rów i nie muszę chyba nikomu przypominać, że został on wykopany przez was przy współpracy Ronalda i kolegi z Kielc. Wielkie dzięki za ciężką pracę i pełnienie służby wartowniczej. Mam nadzieję, że wam się u nas podobało i odwiedzicie nas za rok przy kolejnej edycji naszej imprezy. Czarek bobry w Tanwi się pytały dlaczego nie chciałeś się z nimi zapoznać w trakcie marszu rzecznego ?Powiedziałem, że nadrobisz tą zaległość w przyszłym roku .
Jeszcze raz dziękuję wam i zapraszam na przyszły rok.
Link do galerii Kruka :
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Pon 17:28, 30 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Pragnę już z dużym wyprzedzeniem zaprosić całą Podlaską Brygadę Rekonstrukcyjną na kolejną edycję naszej imprezy to jest Obozu Jana Kazimierza dnia 6-8 sierpnia 2010 r.
Termin został zmieniony w związku z przyszło roczną rocznicą bitwy Grunwaldzkiej oraz chęcią uniknięcia tropikalnych upałów, które nam towarzyszyły w tym roku. Gzy i komary otrzymały już nakaz eksmisji .
W przeciągu najbliższych trzech miesięcy opracujemy podstawowe założenia tegorocznej imprezy i podamy je do wiadomości publicznej, jednocześnie jesteśmy otwarci na wasze sugestie.
Obóz historyczny będzie funkcjonował przez cały tydzień poprzedzający imprezę.
Obiecujemy, że doświadczenie zebrane w tym roku pozwoli nam na przygotowanie dla was jeszcze lepszej imprezy w 2010 roku.
Pozdrawiam
Parufka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Parufka
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa/Lublin
|
Wysłany: Czw 14:01, 03 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Czy termin 30 lipca 1 sierpnia to jest dwa tygodnie przed Grunwaldem i dwa przed Vivat Vasa jest dla was bardziej dogodny czy też niema to dla was żadnego znaczenia??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Proboszcz
Administrator
Dołączył: 29 Maj 2007 Posty: 725
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podlaska Brygada Rekonstrukcji, Towarzystwo jazdy Dawnej
|
Wysłany: Czw 14:47, 03 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
To chyba najlepszy z możliwych terminów.
Pstrąg Chaosu obiecuje, jeżeli jest taka wola orgów, zając się wystawieniem takiego szańca, że wszystkim oczy zbieleją, oraz dowieźć cały potrzebny do budowy sprzęt i instrumenty.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|